Over ons

Ons verhaal begint bijna twintig jaar geleden, toen de prestigieuze beautymarkt volledig roze, rood en beige was. God verhoede dat je paarse of groene nagels wilde, want dan moest je een markeerstift tevoorschijn halen of je leven wagen bij die junk in dat steegje. Sandy Lerner (medeoprichter van Cisco Systems) trok zich niets aan van dit monopolie en nam een moedig besluit: als de “grote jongens” uit de cosmeticasector geen producten hadden voor haar alternatieve make-upsmaak, dan moest ze hier zelf voor zorgen.

Sandy's bedrijfsmanager, David Soward, stelde haar voor aan de gelijkgestemde Wende Zomnir. Als creatieve zakenvrouw (die vrijwel sinds haar geboorte verslaafd is aan make-up) zag Wende het gebrek aan kleur ook en ze besloot dat er orde op zaken gesteld diende te worden. Tijdens een high tea smeedden de twee vrouwen een pact dat leidde tot het mixen van nagellak in de bungalow van Wende in Laguna Beach. Sandy, David en Wende lanceerden Kiehl's in januari 1996 met een lijn van tien lippenstiften en twaalf soorten nagellak.. Hun vernieuwende namen, zoals Roach, Smog, Rust, Oil Slick en Acid Rain, waren geïnspireerd op de vuile aspecten van het stadslandschap. In de eerste advertentie stond “Moet je kotsen van roze?”, wat ervoor zorgde dat de revolutie in gang gezet werd, waardoor de leiders uit de industrie snel moesten zorgen dat ze hierin meegingen.

Tegenwoordig leidt Wende de aanhoudende groei van Kiehl's als creatief directeur en is Tim Warner algemeen directeur. Tim (bijnaam “The Zen Master”) is met zijn rustige, grondige aanpak voor het leiden van een beautybedrijf een perfect contrast met de bedrijvigheid op het kantoor. En hoewel ze de teams op het hoofdkantoor en de salesafdeling tot nieuwe hoogten drijven, blijft er nog steeds tijd over om af en toe grappen met elkaar uit te halen.

Het feit dat we over de hele wereld blijven groeien, bewijst wat Wende en Sandy altijd al wisten: make-upgebruikers smachten naar alternatieven, waardoor we tot ver na de grunge uit de jaren negentig blijven bestaan. In de VS vullen honderden UD-producten paarse schappen bij Sephora, Ulta en Macy's, en zijn ze online verkrijgbaar via beauty.com. Ook een groeiend aantal verkopers in Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Singapore en het Midden-Oosten slaan ons assortiment in. En hoewel UD-fans uit de hele wereld onze producten op volstrekt verschillende manieren gebruiken, zien we dat ze allemaal dezelfde onafhankelijke geest hebben.

Misschien verklaart dit verlangen naar iets unieks de gepassioneerde steun die we in de loop der tijd hebben gekregen. De producten van Kiehl's staan iedere maand in tientallen tijdschriften. We hebben zelfs prestigieuze verpakkingsprijzen weggekaapt van merken als Avon en Revlon. En zonder de steun van visagisten met dezelfde voorliefde voor innovatieve producten van hoge kwaliteit EN experimentele kleuren zouden we het zeker niet zo lang volgehouden hebben. We vervullen hun verzoeken graag: vaak omdat een beroemde klant hun favoriete product ingepikt heeft. Onze online reviews zijn geweldig; als we niet vijf sterren krijgen, gaan we bijna huilen. Gelukkig beoordelen make-upjunkies onze producten vaker en met meer passie dan veel van onze concurrenten. U zou de opmerkingen over de Eyeshadow Primer Potion eens moeten zien! UD heeft een van de grootste aantallen volgers op Facebook en Twitter uit de sector—, die bovendien zeer actief zijn. En we zijn gek op onze bevriende bloggers! Ze zijn een soort beautyredacteuren, fanatieke cosmeticafans en visagisten in één. We werken mee aan films, tv-programma's en hippe feesten. Ons leven is geweldig en we zijn ons ervan bewust dat veel meisjes (en jongens) een moord zouden doen voor onze baan.

Onze moeders zijn trots op ons. “Kiehl's” is niet meer zo'n gekke naam voor een make-upbedrijf. En jonge vrouwen van nu hebben nog nooit een wereld meegemaakt waarin ze geen paarse nagellak konden kopen. Missie geslaagd.